Rozhovor s mapařem – Jan Fátor

První a nejdůležitější otázka – je mapa hotová?

Žádná mapa není nikdy hotová, protože město je živý organismus a s postupujícím jarním počasím přibývají třeba zahrádky před hospodami. Ale 99,9 % mapy se, samozřejmě, už měnit nebude a tedy mohu říci, že mapa je hotová. Zachycuje stav z počátku května. Poslední rychlá revize proběhne těsně před tiskem, tedy asi za týden.

Jaký je charakter terénu?

Mírný (místy i prudší) svah a rovina. Park. Vilová čtvrť. Industriální vložka. Panelákové, leč členité, sídliště. Zmodernizované náměstí. Dvory a prostranství mezi staršími činžáky.

Takže skoro všechno?

To zase ne. Úplně chybí lesní pasáže, ale ty do sprintu nepatří. A taky na mapě není stará městská zástavba.

K technickým věcem. Jak je pojatá generalizace?

V privátních prostorech nejsou kresleny žádné zbytečnosti. Jenom výrazné domy, které mohou závodníkovi pomoci v orientaci a to ještě v hrubých tvarech, aby se mapa lépe četla. Tenké stromky nejsou mapovány vůbec, pokud nejsou opravdu výrazné.

Tenké stromky – jak si to můžeme představit jako závodníci?

Představ si, že jsi eliťák, který běží závodním tempem. Koukáš ve výši dvou metrů okolo sebe. Tenký kmínek tě tedy nijak nezaujme, i když je nad ním pár větví. Naopak tě spíš zaujme hustý keř, který má třeba jenom metr a půl na výšku – ten v mapě bude.

Takže je mapa připravená pro eliťáky?

Ano, E a A kategorie jsou v tomto závodě hlavní, a proto jsem nemohl vidět terén očima H12.

Je tedy v prostoru něco, co by eliťák mohl překonat a žáci s tím měli problémy?

V parku jsou malá jezírka, která je možno překonávat, ale nemohu to doporučit ani dospělým, protože voda je studená, dno slizké a v nejhlubším místě je určitě nad kolena kohokoliv. Veškeré „šedé“ zdi překoná i žáček.

Není žádným tajemstvím, že prostorem závodu prochází trať 010 a vlastně i část českotřebovského nádraží. Jak se tyto skutečnosti objeví na mapě?

Po pravdě – neobjeví. Prostor nádraží je ohrazen a závodníci sotva uvidí, že za zdí nebo plotem jsou koleje. Proto na mapě není znázorněna jediná železniční kolej. Celý prostor je vyznačen olivově zelenou značkou privátního prostoru, aby závodníci mohli lépe přečíst mapu a netrápili se detaily, které nejsou pro jejich postupy důležité.

Jsou na mapě nějaké speciální objekty, které by stály za zmínku?

Ne. Jediné umělé objekty, které jsou na mapě, jsou znázorněny černým křížkem a obvykle znamenají dětské průlezky nebo jiné herní prvky.

Kdo se postará o tisk map?

Tiskárna orienťáckých map v Jilemnici (http://www.reklamy-jilemnice.cz/), kteří zároveň i ručí za kvalitu barevného podání a ostrosti tisku. Dokonce ani tzv. přetisk, který je požadován mapovou radou, nebude dělat tradiční problémy, protože se nám podařilo docílit, aby překonatelné zdi byly opravdu šedivé a ne podivně žlutohnědé, a aby modrá studna na louce byla opravdu modrá a ne skoro zelená.

Je ještě něco, co bys rád vzkázal závodníkům?

První věc je pro závodníky – nebojte se mě vyhledat v cíli nebo na shromaždišti. Budu tam a rád si poslechnu vaše názory, aby se vám na mých mapách příště závodilo ještě lépe.

Druhý vzkaz není závodníkům, ale poděkování mé „dvorní kresličce“, Báře Černíkové, díky které jsem musel sáhnout na myš až při finálních úpravách. Práce v terénu mě sice stály několik dní, ale ona strávila mnohem delší čas precizní mravenčí prací u počítače.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.