Rozhovor se stavitelem tratí – Jan Fátor

staros2

Budou se tratě líbit?

Budou. Ještě jsem nezažil tratě, na které by úplně všichni nadávali. Alespoň ti, co vyhrají, mi je pochválí.
Nebudou. Ještě jsem nezažil tratě, na něž by si někteří závodníci nestěžovali.
Já jenom doufám, že bude víc těch, kteří tratě pochválí.

Jaký je charakter tratí?

Extrémně rychlé. Na celé trati přes dokonale průběžný terén. Celkové převýšení startu a cíle je záporné.

Jak se budou muset závodníci chovat na trati, aby byli nejlepší? Budou muset hlavně běžet nebo často zastavovat a myslet?

Musí se rozhodovat rychle, velmi rychle, kudy poběží a hlavně běžet a běžet. Občas je může špatné rozhodnutí stát cenné sekundy, ale na podrobnou analýzu bude čas až v cíli.

Poběží se celou dobu po asfaltu?

Určitě ne. Část je vedena po upravovaných trávnících.

Takže hřebáče ne?

Stoprocentně ne.

Jsou ve stavbě tratí nějaké speciality, které nejsou na sprintech běžné?

Dost kategorií má uzlovou kontrolu a musí dávat pozor, v jakém pořadí kontrol mají běžet.

Uzlové kontroly znamenají rozbití trati na krátké postupy. Bude dodrženo i to, že by závodníci měli mít nějaké volby postupů?

Většina kategorií má několik poměrně zásadních delších voleb postupů, ale samozřejmě také krátké „oběhnu zleva, oběhnu zprava“. Nemohu s klidným srdcem slíbit, že všechny volby jsou naprosto vyrovnané. Nejsou. První dojem může klamat. Někdy je potřeba se zamyslet, ale pochopitelně neprozradím kde.

Veteránským a žákovským kategoriím jsem se snažil připravit spíš krátké dynamické postupy, kde bude stále co řešit, takže budou mít velký počet kontrol – leckdy větší, nežli mají elitní kategorie.

Prakticky středem mapy probíhá železniční koridor. Jak jej budou závodníci překonávat? Mají vytyčený povinný úsek jedním tunelem?

To je poměrně zásadní informace, kterou se závodníci dozví až z mapy. Nicméně mohu prozradit, že povinný úsek je pouze k mapovému startu a pak až na cestě od sběrky do cíle. Mezi těmito body mohou volit postupy jak chtějí. Všemi možnými průchody, které budou v mapě.

Takže je možné, že bude závod probíhat i tunelem po okraji silnice II/358?

Bez komentáře 🙂

Mohou se závodníci ještě na něco připravit?

Ano. Pravidla píší o nejmenší vzdálenosti kontrol od sebe. Pokud to jsou stejné objekty, pak je potřeba alespoň 16 m v tomto měřítku mapy a pokud to jsou různé objekty, pak je potřeba alespoň 8 m. Toto bude dodrženo, ale v OCADu i v terénu jsme opravdu poctivě měřili a 20 % nad tuto hranici už byla meta, za kterou jsem stavěl kontroly. Takže závodníci by se měli připravit, že se před nimi může otevřít terén plný kontrol a musí pečlivě číst kódová čísla kontrol.

Dozví se čísla kontrol před závodem?

Ne, nedozví. Popisy budou až v druhém startovním koridoru (kde budou k dispozici i izolepy a nůžky, aby si je mohli závodníci upravit) a také na mapě.

Je toto opatření nutné?

No, je. Alternativou by byla karanténa, která by však byla při přejezdu ze štafet „časově hodně na těsno“. Tratě jsou navržené tak, aby mohli všichni odstartovat maximálně během hodiny a půl.

Nebudou se pak na některých kontrolách závodníci příliš potkávat?

Budou a bude to rozhodně zajímavý pohled. Zkuste si představit mraveniště, kde se míjí různé proudy mravenců. Aby se závodníci vzájemně nebrzdili, budou některé vytížené kontroly zdvojené. Připravte se na závodníky kmitající všemi možnými směry po České Třebové.

Mým cílem nebylo, aby se závod, po dopoledních štafetách, protahoval až skoro do tmy.

Koukám do rozpisu – mapař: Jan Fátor, stavitel tratí: Jan Fátor. Není to trochu schizofrenní situace? Neovlivnilo to stavbu tratí?

Za mapou si stojím a doufám, že na ni nebude moc stížností, ačkoliv vždycky se něco najde.

Ve stavbě tratí nejsem až tak zběhlý. Proto jsem si povolal k sobě další dva konzultanty – Tomáše Leštínského a Petra Hynka. Jim patří velké poděkování, že vychytali spoustu mých stavitelských chyb. Finální podoba tratí je však nakonec moje, i když se mi ji snažili všelijak vnutit nebo naopak rozmluvit. Přál bych každému staviteli tratí, aby měl okolo sebe někoho, kdo mu bude ochoten tratě oponovat. Optimálně by to měl dělat hlavní rozhodčí.

Nedělal?

Ne. Můj požadavek sice byl, abych měl stavitelsky velmi zkušeného hlavního rozhodčího, když jsem vzal zároveň funkci stavitele tratí a mapaře, ale v tomhle hlavní rozhodčí totálně selhal. Moc děkuji mým oponentům, kteří se tratím věnovali velmi pečlivě a vychytali (snad) všechny mouchy.

Je ještě něco, co bys rád vzkázal závodníkům? Něco, co zůstalo rozpisu nebo pokynům utajeno?

Počkám si na vás v cíli! To zní až výhrůžne, ale myslel jsem tím: přijďte mi říci, co si o závodě myslíte. „Samozřejmě“, že si o vás budu myslet jenom to nejhorší, protože mi jdete pohanět několikaměsíční práci, ale nakonec…vám poděkuji a pokusím se z jakékoliv kritiky (i chvály, prosím!) poučit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.